Flygrädsla

Det är säkert att flyga - det är det säkraste färdmedlet som människan känner till. Ta reda på allt du kan om flygningar - information om flygplan, deras ljud och rörelser.

Tips för dig som känner oro och rädsla inför flygresan 

  • Se till att du är utvilad och att du har ätit ordentligt innan resan.
    Kroppen förbränner socker snabbare under stress.

  • Ha god tid på dig och se till att vara på flygplatsen i tid.
    Om du anländer för sent riskerar du att bli ännu mer stressad.

  • Be att få en plats långt fram i planet där planet är mest stabilt. Om du lider av höjdrädsla undvik fönsterplats.

  • Försök att inte dölja din rädsla. Var inte rädd för att berätta för incheckningspersonalen och kabinpersonalen om du är rädd för att flyga. Försök att slappna av och tag gärna med dig en bra bok eller lyssna på musik. Fokusera på din andning och andas långsamt.

  • Undvik alkohol. För mycket alkohol kan öka din känsla av att vara utom kontroll. Undvik även att dricka kaffe, eftersom stora mängder koffein stimulerar kroppen och du reagerar som om det var adrenalin. Drick istället mycket vatten under flygningen.

  • Rör på dig under resan. Res dig och sträck på dig eller gå några steg när du inte behöver sitta fastspänd.