Gå till innehåll
Drönarbild från norr över landningsbana och taxi bana b samt Västersjön i sikte

Utbyggnadsprojekt

2018 utvecklade vi vårt varumärke, skapade en ny modern grafisk profil – allt med syfte att bli tydligare i vad vi står för och vad vi kan erbjuda när det gäller flyg i olika former. Vår satsning på miljö och hållbarhet är ett arbete som har pågått under några år och även här kommer flera spännande projekt under de kommande åren. Under hösten 2018 installerades bl.a. solcellspaneler på hela vårt terminaltak. Kommande år innebär en hel del byggprojekt då vi bygger ut vårt bansystem för att kunna hantera både större fraktflyg och större charterflyg. Ett annat stort utvecklingsprojekt är vårt nya driftområde som stod klart 2020. På Södra driftområdet återstår arbetet med den nya bränsleanläggningen som beräknas vara klar under början av 2021. Här nedan beskrivs de olika projekten.

Södra driftområdet
För att förbättra effektiviteten samt för att öka säkerheten med fordon som rör sig runt flygplatsen flyttas hela driftområdet för fordon och maskiner. Ny plats blir utmed södra delen av landningsbanan medan det gamla området rivs och bereds plats för exempelvis nya hangarbyggnader. Hela bränsleanläggningen flyttas också till det nya driftområdet, där man även förbereder för att kunna leverera biobränsle åt flygbolagen.
Uppdatering 2021-01-20: Projekt Södra driftområdet är klart och nu återstår arbetet med den nya bränsleanläggningen som beräknas vara klar i början på 2021. Hösten 2020 blev byggnaden klar för bl.a. våra fältfordon på Södra driftområdet. Exempel på fältfordon är snöröjningsfordon, snöslunga och hjullastare.

Vändzoner bana 01/19
Innebär att det kommer byggas vändzoner i varje ände av landningsbanan samt breddning av taxibanan in till plattan för att kunna ta ner större flygplan. Vi uppgraderar därmed flygplatsen till en 4E-flygplats och kan ex. ta emot flyg i storleksordningen B767, B787 och A330.
Uppdatering 2020-02-06: Arbetet är slutfört. För att vara godkända att hantera större flyg än man hittills kunnat krävs att man klassas som en kod 4E – flygplats i enlighet med EASAs (European Aviation Safety Agency) kriterier. Ett godkännande som Transportstyrelsen nu ger Jönköping Airport från och med den 6 februari 2020.

För bilder från projekten kika längre ner på sidan.


Följ med på vår resa - se filmen från utbyggnadsprojeket från hösten 2019!


Södra driftområdet och Nybyggnad B29

Drönarbild över Södra Driftområdet vecka 17 2020 och den byggarbetsplats där ett stort garage för våra fältfordon ska ta plats
Drönarbild över Södra Driftområdet vecka 17 2020 © Jönköping Airport
Drönarbild över Södra Driftområdet vecka 21 2020 och den byggarbetsplats där ett stort garage för våra fältfordon ska ta plats
Drönarbild över Södra Driftområdet vecka 21 2020 © Jönköping Airport
Drönarbild över Södra Driftområdet vecka 17 2020 och den byggarbetsplats där ett stort garage för våra fältfordon ska ta plats
Drönarbild över Södra Driftområdet vecka 18 2020 © Jönköping Airport
Garaget för våra fältfordon som byggts står nu färdigt.
Garaget för våra fältfordon är färdigt. Bild från vecka 46 2020 © Jönköping Airport